تجزیه و تحلیل فصل 4 پایان نامه

منظور از تحلیل فصل 4 پایان نامه همان فصل یافته ها در پایان نامه می باشد که بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی، با عناوین مختلفی بیان می شود. در فصل چهارم پایان نامه، دانشجو بایستی یافته های خود از تحقیق، که ممکن است پرسشنامه ای، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و … باشد را با استفاده از آزمون های آماری و تفسیر نتایج بدست آمده از نرم افزار مربوطه را تدوین کند.

به عنوان مثال دانشجوی رشته دندانپزشکی در روند انجام پایان نامه و تحقیق خود، با مطرح کردن سوالات و فرضیات تحقیق در فصل کلیات تحقیق، به دنبال دستیابی به پاسخ سوالات بر می آید. از این رو پس از جمع آوری داده های آزمایشگاهی و یا پرسشنامه ای، باید در فصل چهارم، با استفاده از آزمون های آماری مرتبط اقدام به تفسیر داده های خام نماید.

انجام تحلیل فصل 4 پایان نامه

تجزیه و تحلیل فصل 4 پایان نامه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و تخصص در کارگروه آمار برتر

با استفاده از نرم افزارهای SPSS، Excel، Amos، Easy fit، Vensim و …

ضرورت ارائه ی تحلیل فصل 4 پایان نامه چیست؟

این بخش از پایان نامه را فصل تحلیل داده ها نیز می نامند. در روز دفاع، یکی از قسمت هایی است که توسط داوران بررسی و نقد می شود. دانشجو باید در این قسمت، نتایج آماری و آزمون فرضیات تحقیق خودش را بیان کند. یعنی هدف اصلی از ارائه ی این فصل، پاسخ دادن به پرسش ها و فرضیاتی است که در فصل 1 پایان نامه بیان شده اند.
البته باید بدانید تفسیر و تبیین نتایج باید در فصل پنجم انجام شود. در تحلیل فصل 4 پایان نامه تنها نیاز است تا نتایج، تحلیل و بررسی شوند، در واقع وظیفه ی دانشجو در این بخش، تبدیل داده های خام به داده های معنی دار است. می توان گفت بدون وجود این فصل، داده و اطلاعات که در فصل های قبلی بدست آمده بدون اعتبار خواهد بود.
در نگارش فصل 4 باید از نرم افزارهای آماری مثل اس پی اس اس (spss) و آموس (amos) استفاده شود. به همین دلیل باید به این نرم افزارها تسلط داشته باشید. علاوه بر این دانشجو باید دانش و قدرت استنباط داشته باشد تا بتواند داده ها را به شکلی صحیح و علمی برای داوران تحلیل کند.

  • کمترین هزینه

    کمترین هزینه در انجام تحلیل فصل 4 پایان نامه

  • کمترین زمان

    کمترین زمان و تحویل فوری

  • بالاترین کیفیت

    بالاترین کیفیت تحلیل و تضمین صحت آنالیز

تحلیل فصل 4 پایان نامه چگونه نوشته می شود؟

نگارش فصل چهار در سه بخش اصلی انجام می شود:

بخش اول: مقدمه فصل چهار پایان نامه

مانند سایر فصول، این بخش هم باید با مقدمه شروع شود. مقدمه شامل یک مرور کوتاه از اهداف پژوهش است که در فصل های قبلی بیان شده است، همچنین شرح این که قرار است به چه نتیجه ای در این فصل برسید. همانطور که مشخص است مقدمه نباید توضیح طولانی داشته باشید و در حد یک پاراگراف کافی است.

بخش دوم: توصیف داده ها، تجزیه و تحلیل

گفتیم هدف اصلی در این فصل تغییر داده ها و اطلاعات خام و تبدیل آنها به نتایج قابل تفسیر است. در فصل سوم پایان نامه کاری که انجام شده است استفاده از پرسش نامه یا هر روش دیگر برای جمع آوری داده بوده است. در بخش چهار، دانشجو یا محقق باید با کمک جدول های آماری و نمودارهای آماری مناسب، ویژگی های نمونه ها را بررسی کند و به شرح توضیحات مختصر درباره ی آنها بپردازد. از ویژگی هایی مانند سن، جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات و … در نمونه ها، جداول و نمودارها استخراج می شوند.

بخش سوم: طرح سوال یا آزمون فرضیات

یکی از مهمترین بخش ها در تحلیل فصل 4 پایان نامه است. دانشجو باید با بکارگیری آزمون های آماری مناسب، داده هایی که بدست آورده است را تحلیل کند. برای این کار نیاز به نرم افزارهایی دارید که یک نمونه از آنها spss است. منظور از فرضیه در این بخش انتظار یا پیش بینی دانشجو و محقق درباره ی چگونگی رابطه ی بین متغیرها است.

آزمون فرضیات چگونه انجام می شود؟

محقق معمولا دو فرضیه ی صفر و یک را در نظر می گیرد. یک را جواب مثبت و صفر را جواب منفی می دانیم. بدین صورت که بعد از تحلیل داده ها در spss و با کمک آزمون ضریب همبستگی پیرسون، اگر میزان .sig کمتر از 5 درصد باشد فرض صفر رد می شود و فرض یک تایید می شود و نتیجه مثبت است. اما اگر .sig از 5 درصد بزرگتر باشد فرضیه ی صفر تایید می شود و نتیجه این آزمون منفی است.

دقت کنید: محقق و دانشجو فرضیه ها را اثبات نمی کند بلکه تنها آنها را رد یا تایید می کند. علت این موضوع این است که ممکن این فرضیه برای یک جامعه تایید شود و برای جامعه ی دیگر رد شود. شاید به همین دلیل است که بخش سوم فصل 4 برای بسیاری از افراد چالش برانگیز است. آمار برتر می تواند در تحلیل داده های آماری پایان نامه به شما کمک کند.

بررسی اختلاف نظرها و بررسی وضعیت متغیرها

این دو بخش نیز جزوی از مراحل نوشتن فصل 4 پایان نامه هستند اما در تمام آنها ممکن است نیازی به این دو مرحله نباشد. برای بررسی اختلاف نظرها، دانشجو برای نشان دادن اختلاف نظرهای احتمالی بین نمونه ها به سوالاتی جواب می دهد که آنها را از نظر ویژگی هایشان نشان می دهد.
برای بررسی وضعیت متغیرها، محقق پرسش نامه ای را تهیه می کند که وجود رابطه احتمالی بین هدف اصلی تحقیق و متغیر دیگر را مورد بررسی قرار می دهد. با تجزیه و تجلیل این پرسش نامه و در نظر گرفتن فرضیه های صفر و یک، وجود یا عدم وجود رابطه بین متغیرها بیان می شود.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست